Музичне мистецтво, як одна з форм суспільної свідомості, зберігає у собі глибинні багатовікові процеси формування етнокультурного простору. Оригінальність історичних (асимілятивних), фольклорних та ментальних особливостей, відображається музичною лексикою, ладо-гармонічними, метро-ритмічними утвореннями, особливостями інструментального тембру (етнофонізм) та специфікою вокального співу.
Фольклор як художньо-естетичний феномен у музичному мистецтві не є явищем сталим, незмінним. Зберігаючи автентичні особливості, він трансформується у сучасну музичну естетику та сучасні технології.
Саме на такому синтезі ґрунтується творчість Київського академічного ансамблю української музики «Дніпро», інструментальною основою якого є троїсті музики до яких доєднуються народні духові інструменти, бандура та контрабас (козобас), і творчий склад колективу довершує народний вокал народної артистки України Олени Кулик. А також колектив сміливо і професійно залучає до своєї творчості новітні ударні інструменти, які осучаснюють фонізм народної музики.
Твори, які презентує колектив, відображують глибинну національну сутність у найдрібніших елементах виконавських засобів. Колектив, звертаючись до творчості великого Кобзаря та прадавніх витоків кобзарського виконавства, вдається до переосмислення традиційних жанрів. У цьому сенсі дуже дієвою є творча співпраця колективу з заслуженим діячем мистецтв України, композитором В.Павліковським, автором проекту Вокально-оркестрова партита-дума «Дніпрова Сага».
Творчості Тараса Шевченка притаманне втілення національного через особистісне, індивідуальність персоналій об’єктивує художній образ до загальнолюдського. Саме таку якість ми відчуваємо у циклі Partita-duma. Термін Partita-duma це спроба колективу актуалізувати форму класичної партити, драматургію якої розкриває цикл контрастних частин, тематизм якої трансформується жанровими особливостями побутових танців (алеманда, куранта, сарабанда, жига). Таким чином Partita – це форма (як філософська категорія), duma – зміст. Термін Partita передбачає, перш за все, цикл контрастних частин (номерів), duma – їх художній зміст, об’єднаний загальною ідеєю. Синтезуючи ці два поняття, композитор досягає цілі, де у контрастних частинах циклу використовуються особливості думного епосу (імпровізаційність, речитатив, декламація, ладогармонічні, метроритмічні особливості тощо), але на тексти Т.Шевченка, які природньо складають основу художньої концепції музичного твору і утворюють цілісний багаточастинний цикл.
Перший номер Interludia представлено як зв’язуючу ланку поміж двома циклами, у якій ми відчуваємо інтонації думного епосу, викладені у імпровізаційній декламації октавних вокально-інструментальних подвоєнь. Калейдоскоп різнотембрових, різнотемпових та різнофактурних контрастних інструментальних епізодів разом з мовною речитацією («Реве та стогне…») та наспівністю вокалізів тримають слухача у емоційно-психологічній напрузі та утворюють цілісну узагальнену картину, наповнену національним змістом.
Після величної, масштабної частини циклу доречним є концентрування на народному вокальному співі у супроводі акомпанементу та патріотичному тексті слів, стабільному метрі народно-пісенного жанру. У контексті загальної ідеї розгортаються жанрово-побутові картини народного життя («Над Дніпровою сагою»). Одним з таких номерів є «Дума» (№ 4). Жанр дума трансформується під впливом авторської думки. Окрім натуральних ладів, квартових трихордів, імпровізаційності вокалізованих фрагментів без слів у думі з’являються фантастичні образи, застосовуються народо-пісенні вигуки, характерні для календарно-обрядового фольклору. Цікаво, що найвишуканіші елементи фольклорної семантики (картинність, таємничість, загадковість) чудово відтворюються засобами вокального співу Олени Кулик, яка напрочуд вільно використовує максимальні вокальні теситури, неповторні тембро-колористичні особливості яскравої вокально-виконавської індивідуальності. Дума умовно має тричастинну форму АВА,- заплачка, основний зміст та заключення.
Своєрідний триптих утворюють 5-6-7 номери. Військово-патріотичний зміст шевченківського тексту «За байраком байрак», втілений відповідними виконавськими засобами огортається інструментальними сольними переграми бандури (5,7 «Кобзарева правда»).
Розкриваючи і наповнюючи художніми образами панораму українського життя, засобами вокальної лірики до філософського узагальнення піднесено образ матері і дитини (№8), емоційно-зворушлива картина якої доповнюється картинами української природи (№9) і завершується 10 номером «І на Україні добро».
Заключні номери «Постлюдія» і «Кобзареве слово» (за Т.Шевченком) з одного боку перегукуються з першим номером, - імпровізаційність, декламація, різнофактурні епізоди, а з іншого,- динамічний рух, токатність, узагальненість, навіть масовість. Тема «Реве та стогне…», що з’являється фрагментарно у першому номері у останньому зміцнюється, звучить енергійно піднесено велично.
І на завершення хотілось би зазначити, що кожен виконавець уславленого колективу – це неповторна, талановита особистість, але вектор національно – патріотичного відродження та любов до глибин народної творчості скеровується кожного з них в унісон у розумінні національної ідеї під керівництвом талановитого виконавця, скрипаля, аранжувальника, народного артиста України Любомира Матейка.